Jag har en vision av ett socialt företag ( Kooperativ) som blir rikstäckande med lokala " företagslokaler" och lokala anställda.
Företagsidéen skulle vara att ge funktionsnedsatta en arbetsmarknad där man ser att man har utvecklingsmöjligheter. Vinsten ska inte i första hand vara i rent kapital utan den ska vara av samhällsintresse. Färre ska behöva vara beroende av försäkringskassans bojor. Fler försörjer sig själv.
Inom detta kooperativ skulle varje individ kunna anpassa jobbet efter egna förutsättningar, kompetens och intressen. Kooperativet skulle samarbeta med den lokala industrin.
Det skulle erbjuda en plats till arbetsprövning, arbetsträning, prova på praktik, anställning. De anställda skulle erbjudas att bli delägare eller stödmedlem i kooperativet. Även folk utanför företaget skulle kunna bli stödmedlem genom att betala en engångsavgift. Då skulle man få ta del av årsredovisningen av resultat och ekonomin.
Kommunerna , främst socialtjänst och skolan, försäkringskassan,arbetsförmedlingen och eventuellt regionerna skulle då bli inblandande i processen. Eventuellt skulle detta i startfasen kunna bli en del av kommunens dagliga verksamhet.
I skrivande stund är min aktuella status att jag lever på sjukersättning och jag önskar att kunna bli fri från det.